چگونه اختلاف‌هاي در محل كار را حل كنيم

رسانه خدمات طراحي و چاپ چاپخانه وب سايت كارت ويزيت انلاين انلاين

چگونه اختلاف‌هاي در محل كار را حل كنيم

۱۱ بازديد

حل مسئله و تصميم گيري - در محيط كار از هر كسي سوال كنيد آيا اين فعاليت‌ها بخشي از كارهاي روزانه‌شان اما چه تعدادي از ما، مهارت حل مسئله داريم. حل مسئله و تصميم گيري؛ در محيط كار از هر كسي سوال كنيد آيا اين فعاليت‌ها بخشي از كارهاي روزانه‌شان است، جواب‌شان خواهد بود. اما چه تعدادي از ما، مهارت حل مسئله داريم - همه‌ي ما مي‌دانيم كه حل مسئله، عاملي ضروري در محيط كار است اما آيا حل مسئله‌ي موثر را داريم؟ افراد در مواجهه با مسائل، معمولا سه كار انجام مي‌دهند: مي‌ترسند يا احساس ناراحتي كرده و آرزو مي‌كنند كاش خود به خود برطرف شود؛ فكر مي‌كنند حتما بايد به يك جواب مشخص برسند و اين جواب بايد همان جواب درست باشد؛ و به دنبال كسي مي‌گردند كه او را مقصر بدانند و سرزنش كنند. رويارويي با يك مسئله، مسئله ساز مي‌شود و اين مسئله هميشه مسائل ديگري هم به دنبال دارد!


حل مسئله و تصميم گيري؛ در محيط كار از هر كسي سوال كنيد آيا اين فعاليت‌ها بخشي از كارهاي روزانه‌شان است، جواب‌شان خواهد بود. اما چه تعدادي از ما، مهارت حل مسئله داريم - همه‌ي ما مي‌دانيم كه حل مسئله، عاملي ضروري در محيط كار است اما آيا حل مسئله‌ي موثر را داريم؟ افراد در مواجهه با مسائل، معمولا سه كار انجام مي‌دهند: مي‌ترسند يا احساس ناراحتي كرده و آرزو مي‌كنند كاش خود به خود برطرف شود؛ فكر مي‌كنند حتما بايد به يك جواب مشخص برسند و اين جواب بايد همان جواب درست باشد؛ و به دنبال كسي مي‌گردند كه او را مقصر بدانند و سرزنش كنند. رويارويي با يك مسئله، مسئله ساز مي‌شود و اين مسئله هميشه مسائل ديگري هم به دنبال دارد!

اينكه چرا يك مسئله را مسئله مي‌بينيم، دو دليل دارد: بايد حل شود و نمي‌دانيم نيستيم چطور بهترين راه حل را پيدا كنيم، و در اين مورد كه بهترين راه حل چيست، احتمالا مغايرت‌هايي وجود دارد. بيشتر ما از اختلاف بيزاريم، چون در مواجهه با اختلاف و مغايرت، احساس خوبي نداريم و معمولا اينطور احساس مي‌كنيم كه اتفاق بدي قرار است بيفتد. هدف از يك پروسه‌ي خوب حل مسئله اين است كه ما و سازمان ما «اختلاف پسند» تر و «اختلاف كارآمد» تر شود.  ۷ قدم براي حل مسئله‌ي موثر در محيط كار
دو نكته‌ي مهم هست در مورد مسائل و اختلاف‌ها وجود دارد كه بايد به ياد داشته باشيد: اينكه اين دو هميشه روي مي‌دهند و فرصت‌هايي هستند براي بهبود سيستم طراحي وب سايت در اصفهان و روابط. مسئله‌ها و اختلاف‌ها اطلاعاتي را به ما مي‌دهند كه مي‌توانيم از آنها براي تغيير و اصلاح چيزهايي كه به تصحيح شدن نياز دارند استفاده كنيم و كارآيي بهتري داشته باشيم.


افراد معمولا حل كننده‌ي مسائل متولد مي‌شوند و براي همين بزرگ‌ترين چالش، غلبه بر گرايش به حل «فوري» يك مسئله است. متداول‌ترين اشتباه در حل مسئله، سعي در پيدا كردن فوري يك راه حل است. اين كار اشتباه است چون سعي دارد راه حل را در شروع پروسه‌ي حل مسئله قرار بدهد، در حاليكه چيزي كه ما به آن نياز داريم، پيدا كردن راه حل در انتهاي پروسه است.
در ادامه ۷ گام يك پروسه‌ي حل مسئله‌ي موثر را براي‌تان مي‌گوييم.


يادتان باشد كه اشخاص مختلف ممكن است نگاه‌هاي متفاوتي نسبت به مسائل داشته باشند.
ليست مسائل و مشكلات را از تداعي علاقه مندي‌ها و گرايش‌ها جدا كنيد. (اين قدم بعدي است!)
اين قدم مهمي است كه معمولا ناديده گرفته مي‌شود.
گرايش‌ها و علاقه مندي‌ها نيازهايي هستند كه شما مي‌خواهيد با هر راه حل ممكني به آنها جواب بدهيد. ما اغلب با چسبيدن به يك راه حل خاص، گرايش‌هاي واقعي‌مان را ناديده مي‌گيريم.
بهترين راه حل آني است كه گرايش‌ها و علاقه مندي‌هاي همه را پاسخگو باشد.
زمان آن رسيده كه شنونده‌اي فعال باشيم. براي مدتي تفاوت‌ها و اختلاف نظرها را كنار بگذاريد و با رغبت به همديگر گوش دهيد تا حرف‌هاي يكديگر را درك كنيد.
اينكه هر گرايشي متعلق به چه كسي هست را از ليست‌ راه حل‌هاي‌تان حذف كنيد.  ۷ قدم براي حل مسئله‌ي موثر در محيط كار
وقت آن است كه انديشه‌هاي خود را ابراز كرده و مشكل گشايي كنيد. حالا بايد فضايي بسيار باز براي خلاقيت‌ها و ايده‌ها ايجاد كنيد.
. ليست راه‌حل‌ها و انتخاب‌ها را از ارزيابي اين انتخاب‌ها جدا كنيد.
راه‌ حل‌ها را ارزيابي كنيد
 مزايا و معايب را صادقانه بررسي كنيد.
 ارزيابي راه حل‌ها را از انتخاب راه حل‌ها جدا كنيد.
يك يا چند راه حل را انتخاب كنيد
. بهترين راه حل در اين شرايط كدام است؟
. آيا راهي براي ادغام چند اره حل وجود دارد تا بتوانيد به يك راه حل بهتر و راضي كننده‌تري برسيد؟ ۷ قدم براي حل مسئله‌ي موثر در محيط كار 
به حافظه‌تان اكتفا نكنيد.
نوشتن و مستند كردن به شما كمك مي‌كند به تمام جزئيات و پيامدها فكر كنيد.
روي احتمالات، كنترل و ارزيابي‌ها توافق كنيد
. ممكن است شرايط تغيير كند. در مورد موقعيت‌هاي احتمالي آينده، توافقات لازم را انجام دهيد. (اگر چنين شد
حل مسئله‌ي موثر، نياز به زمان و دقت دارد. يك مسئله مانند پيچي در جاده است؛ با دقت و حوصله از آن رد شويد تا بقيه‌ي مسير را به راحتي ادامه دهيد. اگر بخواهيد از اين پيچ به سرعت بگذريد، واقعا ممكن است اتفاق‌هاي ناخوشايند بعدي را به دنبال داشته باشد. پيش بردن پروسه‌ي حل مسئله، هميشه هم سرراست و رو به جلو نيست؛ ممكن است مجبور شويد قدمي به عقب برگرديد. مثلا اگر در مرحله‌ي انتخاب يك راه حل به مشكل برخورديد شايد لازم باشد به مرحله‌ي عقب‌تر برگرديد و به گرايش‌ها و علاقه مندي‌ها بيشتر فكر كنيد. ۷ قدم براي حل مسئله‌ي موثر در محيط كار 
اين پروسه‌ براي گروه‌هاي بزرگ، بين دو نفر و حتي براي يك نفر كه با تصميم‌گيري دشواري روبرو شده كاربرد دارد. مسئله‌ي مقابل هر چه مهم‌تر و سخت‌تر باشد، استفاده از رويكردي منضبط تر و اصولي‌تر، مفيدتر و لازم‌ترخواهد بود. اگر قرار است تصميم بگيريد براي ناهار به كدام رستوران برويد، مطمئنا نيازي نداريد اين هفت قدم را طي كنيد.
اگر در ابتداي راه، احساسي ناخوشايند داشتيد يا ناراحت بوديد، نگران نشويد. شما فرصت‌هاي زيادي براي تمرين و ورزيده شدن خواهيد داشت!

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد